Educarea femeii musulmane a oscilat în ultimii douăzeci de ani şi, deşi frustrant, paşii înapoi nu au descurajat paşii înainte. Este, de asemenea, dificil să evaluăm educaţia femeilor musulmane, deoarece diferă foarte mult de la o regiune la alta – precum şi de la familie la familie. Ridicarea talibanilor din anii ’90 a fost cea care a condus la scăderea dreptului femeilor la educaţie.
În Afganistan şi Pakistan, talibanii au forţat femeile care aveau o profesie să renunţe la locul lor de muncă. Fetelor le era interzis să meargă la şcoală. A fost emis un decret general prin care fetele musulmane nu aveau nevoie să înveţe să scrie – cititul era mai mult decât suficient.
În septembrie 2006, UNESCO a înregistrat statistici îngrijorătoare privind studiul lor asupra nivelului alfabetizării adulţilor şi a populaţiei analfabete pe țară/sex (gen). În Egipt, doar 59.4% din femei erau considerate alfabetizate, numărul lor scăzând tot mai mult odată ce citeşti lista ţărilor Orientului Mijlociu : Maroc, Pakistan, Afganistan şi Yemen. UNESCO a înregistrat în unele locuri o diferenţă între bărbaţii şi femeile alfabetizate de până la 90%. Totuşi, în unele privinţe, situaţia e mult mai puţin sumbră. Studenţii universităţilor din Irak şi Emiratele Arabe Unite sunt predominant fete. În ţări musulmane ca Turcia, Malaezia şi Indonezia, educaţia pentru fete ridică probleme rareori sau chiar deloc . Totuşi lupta continuă în unele ţări.
Iranul a interzis recent femeilor peste 70 de cursuri de grad. Mulţi musulmani îşi doresc totuşi un viitor mai bun. Neelofer Haram scrie: „Ceea ce este sigur este că dacă liderii societăţii şi formatorii moderni de opinie nu-şi vor îndrepta atenţia asupra acestei probleme, se vor aduna frustrări şi dureri. Pentru că, dacă mamele, fiicele şi surorile rămân în urmă, pot taţii, fiii şi fraţii să meargă înainte ?”
„Şi ştiu totodată că atunci când războiul se va termina, Afganistanul va avea nevoie de tine la fel de mult cum va avea nevoie de bărbaţii lui, poate chiar mai mult. Pentru că o societate nu are nicio şansă de succes dacă femeile ei sunt needucate, Laila. Nicio şansă.” – Kaled Hosseini, A Thousand Splendid Suns.
Motive de rugăciune :
* Eforturile de construire a şcolilor pentru fete în Afganistan şi Pakistan. Rugaţi-vă pentru protecţia fetelor care, mergând la aceste şcoli, pot fi hărţuite şi ameninţate.
* Cei care mijlocesc în favoarea educaţiei femeilor în ţările musulmane, pentru protecţie, curaj şi oportunităţi de a-şi promova cauza.
* Vocea opresiunii să fie redusă la tăcere în locurile unde extremismul a furat şansa femeilor musulmane de a fi educate.